5 tips voor het delen van uw objecten via LinkedIn
 

5 tips voor een groot bereik

Uw objecten op funda in business plaatst u via de deelknop direct vanaf de website op social media en nu ook op LinkedIn. Maar de ene post op LinkedIn levert meer bereik en interactie op dan de andere. Hoe werkt LinkedIn precies en wat maakt dat een post beter scoort?

Waarom scoort de ene post op LinkedIn beter dan de andere? Dat hangt af van hoe LinkedIn uw bericht beoordeelt en verspreidt. Als we kijken naar de tips van experts en bedrijven, dan zijn dit de vijf belangrijkste aandachtspunten:

1. Tag personen en gebruik hashtags

Uw verhaal krijgt meer overtuigingskracht als anderen het beamen. Daarom is het belangrijk om anderen in uw bericht te taggen, bijvoorbeeld collega’s, en om hashtags onderaan uw bericht toe te voegen. Met een hashtag als #kantoorruimterotterdam bereikt u ook mensen buiten uw netwerk die zoeken op dit onderwerp. Experts als Petra ter Doest en Richard van der Blom adviseren om per bericht minimaal drie, maar maximaal negen hashtags te gebruiken. Gebruik naast brede hashtags die door veel mensen worden gevolgd (#duurzaamheid) ook hashtags voor specifieke onderwerpen (#retailapeldoorn).

<i>Uw object delen via LinkedIn is eenvoudig: klik op funda in business op het icoon ‘delen’ en kies dan voor LinkedIn.</i> Uw object delen via LinkedIn is eenvoudig: klik op funda in business op het icoon ‘delen’ en kies dan voor LinkedIn.

2. Verrijk posts met een video of caroussel

LinkedIn maakt gebruik van een algoritme, dat voorrang geeft aan zogenoemde rich content: berichten waarvan verwacht wordt dat ze mensen aanspreken en een tijdje bezig zullen houden. Om die reden scoren video’s (niet van YouTube, maar eigen materiaal of een link naar platforms als Vimeo) en berichten met documenten erin, zoals pdf’s en slides in een caroussel, vaak hoog. Kijk bij het opstellen van uw bericht dus of u het op deze manier nog relevanter kunt maken voor de doelgroep.

3. Onderzoek wanneer de kans op interactie het grootst is

Het moment van de dag of week waarop u uw bericht post, heeft invloed op uw bereik. Het is daarom belangrijk om eerst vast te stellen wanneer uw doelgroep online actief is. Dat kan door te kijken op welke dagen en tijden uw posts de meeste interactie krijgen, bijvoorbeeld met behulp van tools als Social Studio, OBI4wan en Coosto. Deze tools houden statistieken bij en berekenen de beste timing voor uw post.

Zorg dat uw posts passen bij uw profiel en reageer op berichten van anderen

4. De eerste twee uur zijn bepalend

LinkedIn houdt niet alleen in de gaten hoeveel likes en reacties uw post krijgt, maar ook hoe snel en hoe lang een lezer ernaar kijkt. Volgens LinkedIn-expert Barbara Langendoen zijn de eerste twee uur cruciaal: als LinkedIn de kwaliteit van uw bericht goed vindt, bijvoorbeeld omdat u het verrijkt heeft met een video en hashtags, en er komen binnen de eerste twee uur ook voldoende reacties op, dan zal uw bericht daarna vaker getoond worden. Probeer dus niet alleen likes, maar ook commentaar uit te lokken. Neem bijvoorbeeld ergens duidelijk stelling over in, stel een vraag of zwengel een discussie aan. En reageer zelf ook weer op de reacties.

5. Zorg dat u actief bent en check uw profiel

LinkedIn houdt rekening met uw activiteit. Als u vaak berichten plaatst en op posts van anderen reageert, worden uw berichten anders opgepikt dan als u een meer passieve gebruiker bent. Zorg ervoor dat uw berichten passen bij uw profiel en maak uw profiel interessant voor de mensen die u met elkaar wilt verbinden. Kan iemand die belangstelling heeft voor het bedrijfsobject dat u deelt meteen de link leggen naar persoonlijk contact? Heeft u alle velden ingevuld, is uw rol duidelijk? Geef geinteresseerden via uw profiel meer informatie of aanknopingspunten, bijvoorbeeld over hetzelfde onderwerp of uw visie op de markt.

Samenvattend

Als u LinkedIn optimaal benut, kan het een effectief middel zijn om bedrijfsobjecten onder de aandacht te brengen. Het loont om u te verdiepen in aspecten die bijdragen aan het succes van uw posts, zoals het type bericht, de tekstlengte en het gebruik van documenten, hashtags en externe links. Het toepassen van deze tips is in elk geval een goed begin.