Technologie

Column | Platformgedachte biedt kansen
 

Denken in platformen dwingt tot een customer-centric strategie

Er is meer buzz dan ooit rondom data en big data. Data in vastgoed: het is onontkoombaar en niet alleen moeten we weten wat het is, we moeten ook weten hoe het werkt. Zoals ik onlangs iemand tijdens de New York Real Estate Tech Week hoorde zeggen: ‘De muren van vastgoed gaan spreken als je over data begint, maar de waarde ervan zit in toepassingen die waarde toevoegen. Want let op: data op zichzelf is geen toegevoegde waarde.’ En zo is het ook.

Wat een organisatie écht onderscheidt, is weten hoe je met big data solide, zakelijke resultaten boekt en je bedrijfsresultaat verbetert. Dit vereist anders denken, weg van de kortetermijnwinsten en aandeelhouderswaarde en op naar een customer-centric strategie die draait om de klantbeleving.

Een van de eerste – en in mijn ogen toch een van de minder disruptieve – platformen die de vastgoedwereld wakker schudde, is Airbnb. Het is één platform met daaromheen een netwerk van aanbieders (eigenaren van vastgoed) en gebruikers (reizigers) die samen zorgen voor de invulling van het platform en daarmee voor de meerwaarde ervan. Airbnb is niet meer en niet minder dan een sponsor van het platform en waakt over techniek, communicatie en kwaliteit. Maar ik durf voor de vastgoedsector te zeggen: ‘We ain’t seen nothing yet.’

Want het gaat inmiddels niet meer om een platform, maar om platformdenken. Een mindset voor vooruitstrevende bedrijven om te werken aan iets beters. Platformen bieden de mogelijkheid voor bedrijven om samen te werken met consumenten, experts en andere merken aan datgeen waar de klant of eindgebruiker écht behoefte aan heeft. Want alleen door in te spelen op de behoefte van een klant, kun je een beleving creëren.

Website als motor

Nike is een fantastisch voorbeeld. Gericht op een specifieke doelgroep speelt de sportretailer met meerdere platformen optimaal in op de behoefte van de doelgroep om gezond en fit te leven. Met de website als motor voor stevige content heeft Nike inmiddels ook een running app, een fuel app, een fuel armband en een nike training club app. Gebruikers van deze apps weten precies hoe hun algemene gezondheid is, kunnen eenvoudig loopprestaties meten en krijgen begeleiding bij dagelijkse work-outs. Het is een compleet ecosysteem aan platformen die volledig gericht zijn op het creëren van een belevenis rondom de klantbehoeften.

Succesvolle vastgoedplatforms met een online marktplaats zitten makelaars digitaal op de hielen

De kracht van data

Ook de vastgoedmarkt moet op basis van data toe naar producten en diensten gericht op de behoeften van klanten. In toenemende mate is de manier waarop klanten een ultieme ervaring wordt geboden een doorslaggevende factor om te blijven of te vertrekken. Data helpen je scherp te krijgen wat de behoeften van eindgebruikers zijn. Waar ze hun tijd aan besteden. Waar ze hun geld in stoppen. Belangrijke vragen als uitgangspunt voor unieke oplossingen die de klant centraal zetten, waarna een fenomenale belevenis kan worden gecreëerd.

Waar eens de makelaars het monopolie hadden op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, zijn er inmiddels al diverse succesvolle vastgoedplatforms die een onlinemarktplaats hebben gecreëerd en die makelaars digitaal op de hielen zitten. Ontstaan vanuit de behoefte van de woonconsument de regie in eigen hand te nemen wat betreft het kopen en verkopen van huizen. Het is niet ondenkbaar dat deze platformen de manier waarop we huizen kopen en verkopen veranderen net zoals Uber dit heeft gedaan met taxichauffeurs.

Ego’s opzij

Ik durf wel te stellen dat de sector tot nu toe niet genoeg heeft ingespeeld op de behoeften van de eindgebruiker en te weinig heeft gedaan met de verschillen in behoeften en ook de verschillen in vastgoed. Als we als sector onze ego’s opzijschuiven en 1 + 1 = 3 erkennen als winnende strategie, dan kiezen we voor meerwaarde in plaats van meer exposure. Dán ontwikkelen we de beste platformen voor optimale klantbeleving bij de eindgebruikers. Met de data van alle partijen op het platform als basis en de klantbehoefte – hoe gevarieerd ook – als uitgangspunt.

Aanbevolen voor u