Nieuws

Corona en commercieel vastgoed: een update in cijfers
 

We lijken uit een dal te klimmen

De coronacrisis en de maatregelen die vervolgens werden genomen raken ons allemaal. We vinden het dan ook belangrijk om juist nu data met u te delen die u inzicht geven in de vraagzijde van de markt voor commercieel vastgoed.

U zult het ongetwijfeld hebben gemerkt: de bezoekersaantallen op funda in business daalden aanzienlijk de afgelopen weken. Het absolute dieptepunt lag in week 12 (16 tot en met 22 maart): de bezoekersaantallen daalden met ruim 30% ten opzichte van reguliere weken in dit jaar. Met de tegenvallende bezoekersaantallen daalden ook het aantal zoekopdrachten (40%) en het aantal contactaanvragen (55%).

De weg omhoog

Tot zover het slechte nieuws. Want we lijken voorzichtig uit een dal te klimmen. Het websitebezoek lag de afgelopen twee weken (week 14 en 15, 30 maart tot en met 10 april) 20% hoger in vergelijking met de weken daarvoor. Dat betekent dat het doordeweekse websiteverkeer op dit moment vergelijkbaar is met het pre-corona websiteverkeer van in het weekend (20% minder druk). Dit patroon zien we ook terug in de zoekopdrachten en het aantal leads. Dat gezegd hebbende, de stijging van het aantal leads neemt iets minder sterk toe, al werden er in week 14 en 15 alsnog wekelijks meer dan vierduizend leads voor makelaars gegenereerd.

Maak online bezichtigingen zichtbaar

Dat biedt natuurlijk kansen. Om u in deze periode extra te helpen, kunt u op funda in business gratis kenbaar maken dat uw kantoor virtuele bezichtigingen aanbiedt. Registreer uw kantoor nu en (potentiële) klanten zullen binnen enkele dagen zien dat u ook in deze periode uw virtuele deur wagenwijd open heeft staan. Daarnaast valt u ook nog eens extra op in de resultatenlijst.

Laten zoekers naar commercieel vastgoed zich beïnvloeden door de crisis?

Om erachter te komen hoe de coronacrisis het gedrag van de zoekers beïnvloedt, hebben 500 zoekers naar commercieel vastgoed op funda in business een vragenlijst ingevuld (1 tot en met 8 april). Daar kunnen we een aantal interessante conclusies uit trekken. Van de huurders die al van plan waren om te verhuizen en een ander object te huren geeft 52% aan dat dit, ondanks de coronacrisis, niet veranderd is. Dat is een opvallend hoog percentage. Van die zoekers geeft een derde aan dat zij al in een verhuisproces zitten. Ook geeft een derde aan dat zij genoodzaakt zijn om te verhuizen.

Ruim 30% van de zoekers naar een huurobject geeft aan minder gemotiveerd te zijn om op zoek te gaan naar nieuwe bedrijfshuisvesting. Als reden geven ze op dat zij niet kunnen inschatten wat de impact van de crisis voor hun bedrijf gaat betekenen en dat zij liever nog even wachten. Daartegenover staat dat 17% van de potentiële huurders juist meer gemotiveerd is om nu een volgende stap te zetten. Zij verwachten een verandering in de huurmarkt en zien kansen.

Kansen in de markt

Bij zoekers naar koopobjecten zien we eenzelfde soort trend naar voren komen. Ook hier geeft maar liefst de helft van de respondenten aan dat de coronacrisis hun zoektocht naar het kopen van een object niet heeft veranderd. Deze potentiële kopers verwachten dat de crisis weinig tot geen impact heeft op de toekomst van hun bedrijf.

Ruim een derde van de ondervraagden ziet het somber in: zij zijn zichtbaar minder gemotiveerd om nu over te gaan tot koop. Van deze groep verwacht 42% een verandering in de vastgoedmarkt en durft 40% niet te zeggen wat de impact van het coronavirus zal zijn. Zij willen dit liever nog even afwachten.

Ook bij potentiële kopers is een gedeelte van de zoekers meer gemotiveerd om júist nu commercieel vastgoed te kopen. Bijna de helft van deze groep verwacht een verandering in de vastgoedmarkt. Slechts 3% van de respondenten geeft aan dat zij voor de crisis in een oriënterende fase zaten wat kopen betreft en nu liever zouden willen huren.

Zichtbaar blijven door virtueel bezichtigen

Hoewel 70% van de respondenten het liefst op locatie wil blijven bezichtigen, wil 11% niet meer naar een locatie toe. We horen dan ook van steeds meer bedrijfsmakelaars terug dat zij begonnen zijn met het organiseren van virtuele bezichtigingen. Zoekers naar commercieel vastgoed staan daar welwillend tegenover: ruim 12% van de respondenten zou nu graag een virtuele bezichtiging willen uitproberen en 5% zou zelfs altijd virtueel willen bezichtigen.