De pilot om uw rol mee te pakken
 

NVM-bestuur tegen makelaars: ‘Wees zelf zo flexibel als dat flexkantoor’

De pilot om kleinere kantoorruimtes beter in beeld te brengen op funda in business biedt kansen voor bedrijfsmakelaars. Al vraagt dat soms wel een omslag, zegt Dionne Toenbreker, bestuurslid van NVM Business. ‘Het aanpassingsvermogen dat de klant graag ziet bij commercieel vastgoed wordt nu ook van vastgoedadviseurs verlangd.’

Toenbreker heeft als registermakelaar (BT Makelaars) en bestuurslid NVM twee petten op bij het beoordelen van de aanpassingen. ‘Als makelaar was ik meteen enthousiast over deze pilot; funda in business volgt hiermee de markt. De situatie is het afgelopen jaar enorm veranderd. Kleinere metrages zijn populairder geworden, maar waren slecht zichtbaar en moeilijk te filteren. Het was aan een zoeker lastig duidelijk te maken, zeker bij objecten met meerdere afmetingen units, wat het aanbod precies inhield. Dan stonden er in de objectomschrijving vier volledige vloeren met helemaal achteraan vermeld dat één vloer met units was ingericht. Klanten moesten grote lappen tekst door en vroegen ons ook: waarom krijg ik als zoeker van 1000 m² ook kamers van 25 m² te zien, en vice versa?’

Dionne Toenbreker, bestuurslid van NVM Business (foto: Floris Heuer) Dionne Toenbreker, bestuurslid van NVM Business (foto: Floris Heuer)

Herijking

‘We kozen weleens bewust voor dubbel werk,’ licht Toenbreker toe. ‘Als we de informatie over de unit van 900 m² en die van 25 m² apart plaatsten, werd de kleinste minder snel over het hoofd gezien.’ In de pilotweergave vermeldt funda in business elke unit in een gebouw apart. Met deze vernieuwde weergave verwacht Toenbreker haar klanten beter te kunnen bedienen.

‘De pilotweergave levert meer relevante resultaten op en duidelijk meer leads’

Als NVM Business-bestuurslid ziet ze dit als een moment om te herijken: ‘Kantoorunits plaatsen is gemakkelijker geworden en de pagina’s zien er beter uit. Dit levert meer relevante resultaten op en duidelijk meer leads. Als makelaar kun je nu bepalen hoe je om wil gaan met die kleinere metrages. Traditionele honoreringsafspraken maakten een kamer van 10 m² niet de moeite waard om veel werk voor te verrichten. Nu de zoekvraag verandert en meer hybride wordt, ontstaan hier ook schuivende panelen.’

Ook flexibele makelaar

De aloude manier om courtage te berekenen, leverde bij flexruimtes een onaantrekkelijk verdienmodel op. De huidige situatie, waarin flexibel vastgoed de norm is, dwingt makelaarskantoren om keuzes te maken. ‘De flexibiliteit die klanten tegenwoordig van een kantoor verwachten, moet je als makelaar ook bij jezelf zoeken,’ aldus Toenbreker. ‘Meebewegen was al hard nodig, maar de coronacrisis deed daar nog een schepje bovenop, nu is het essentieel. Star zijn in je werkwijze levert niets op. Je kunt je beter afvragen: welke kansen biedt de huidige markt?’

Meerwaarde tonen

Toenbreker verwacht dat makelaars nieuwe businessmodellen gaan onderzoeken en daarbij hun eigen rol meer onder de loep nemen: op welk moment voeg je als vastgoedadviseur het meest toe? ‘Zeker bij flexconcepten zien we aanbieders die een all-inprijs vermelden en rechtstreeks met de klant communiceren.

De meerwaarde van de makelaar bestaat er juist uit dat je partijen bijeenbrengt en onder andere de prijsinformatie verheldert. Die rol moet de makelaar dan wel pakken. Een klant die nu een klein metrage zoekt en dat vindt op funda in business, kan uitgroeien tot een kandidaat voor een grotere ruimte en kent dan al de waarde van het platform en dat van de betreffende makelaar als tussenpersoon.’

Onmisbare input

Met de input van makelaars kan funda in business verder innoveren. Toenbreker hoopt dat haar collega’s er even de tijd voor nemen. ‘Funda is opgericht om het aanbod van makelaars inzichtelijk te maken. De behoefte is er nu om kantoorunits en bijbehorende diensten op deze manier weer te geven.

‘Als ook kleinere metrages goed in beeld komen, kunnen hieruit nieuwe businessmodellen voortkomen’

Daarbij is het van het grootste belang dat makelaars de vernieuwde weergave gaan testen en er commentaar op leveren, want alleen met onze praktijkervaring en kennis kunnen we het platform verder verbeteren. Als ook kleinere metrages daardoor goed in beeld komen, met eenvoudig te vergelijken service en prijzen, kunnen hieruit nieuwe businessmodellen voortkomen.’