Funda in business verlengt succesvolle pilot met kantoorunits
 

Nieuwe weergave zorgt voor meer conversie

Funda in business werkt sinds afgelopen juli aan een betere zoekfunctionaliteit voor objecten met kleine metrages. Met succes, want bij multitenant-gebouwen die worden getoond via de nieuwe weergave zien we dat de conversie tot nu toe meer dan 30% hoger ligt. We zien ook waar nog verbeteringen mogelijk zijn en daarom verlengen we de pilot tot en met maart 2021.

Kleine kantoorunits in multitenant-gebouwen of flexibele-kantoorconcepten waren tot nu toe moeilijk vindbaar op funda in business. Zoekers kregen alleen een foto van het hele gebouw te zien, de huurprijs en het totale aantal vierkante meters. Daarom hebben we de weergave van dit soort objecten in de resultatenlijst van de zoekers veranderd. Zoekers kunnen nu duidelijk zien dat het om een gebouw gaat waarin je verschillende units kunt huren.

Aparte pagina’s voor gebouw en units

Ook nieuw zijn de gebouwpagina’s die speciaal voor multitenant en flexibele-kantoorconcepten zijn gemaakt. Op deze pagina kunt u als makelaar het gebouw een eigen gezicht geven of bijvoorbeeld het ‘merk’ onder de aandacht brengen. De naam van het gebouw staat prominent bovenaan de pagina, die ruimte biedt voor specifieke informatie, zoals de ligging en aanwezige services. Ook toont deze pagina een overzicht van de units die te huur zijn. Iedere unit kunt u vervolgens op een aparte unitpagina presenteren met foto’s en specificaties.

De eerste resultaten

Om te onderzoeken hoe makelaars en zoekers deze nieuwe weergave ervaren en gebruiken, startten we afgelopen zomer een pilot. Uit de eerste resultaten blijkt dat de conversie – ofwel de kans dat een zoeker daadwerkelijk contact opneemt met een makelaar – aanzienlijk is toegenomen bij multitenant-gebouwen die worden getoond via de nieuwe weergave: deze is meer dan 30% hoger in vergelijking met de ‘oude’ presentatie van kantoorpanden.

Zoekers zeggen op hun beurt dat zij het fijn vinden om in een oogopslag te zien welke ruimtes zich in een pand bevinden, dat ze kunnen zien hoe deze ruimtes eruitzien en wat ze kosten. Veel overzichtelijker dus. De prijs vinden ze lastiger te interpreteren, vooral als er een vierkantemeterprijs per maand of per jaar wordt gegeven. Ze geven aan dat ze willen weten wat ze exact per maand moeten betalen en willen prijzen goed kunnen vergelijken. Als dit moeilijk of onduidelijk is, nemen ze niet de moeite om contact op te nemen met de makelaar, maar gaan ze door naar het volgende pand.

Verbetermogelijkheden

Hoewel ook makelaars blij zijn met de nieuwe weergave, zien zij tegelijkertijd ruimte voor verbetering. In de afgelopen drie maanden hebben we op basis van hun feedback al een aantal veranderingen doorgevoerd:

  • Eerst vermeldden we alle units apart in de resultatenlijst, zonder foto van het gebouw. Nu is boven de losse units de hoofdfoto van het gebouw te zien.
  • De naam van het gebouw is nu ook in de resultatenlijst zichtbaar, zodat makelaars deze als marketinginstrument kunnen inzetten.
  • We hebben de mogelijkheid toegevoegd om elke unit een eigen naam te geven. Dit blijkt handig voor zowel zoekers als makelaars. Een zoeker die contact opneemt met een makelaar kan nu specifiek aangeven in welke unit hij interesse heeft.

Een verbetering die nog moet worden doorgevoerd, is de weergave van prijzen. Zoekers willen graag een all-inprijs per maand zien, maar makelaars zetten aanvullende kosten, zoals servicekosten, vaak liever in de omschrijving. Of ze geven liever de prijs per vierkante meter weer. Op dit punt verschillen de wensen van makelaars en zoekers dus. We kijken op dit moment naar een oplossing die het voor zoekers makkelijker maakt om prijzen met elkaar te vergelijken.

Hoe nu verder?

De nieuwe weergave van (kleine) kantoorunits in multitenant-gebouwen en flexibele-kantoorconcepten is nog in ontwikkeling. De komende maanden zullen we nog een aantal onderdelen toevoegen die essentieel zijn voor een goede presentatie. Denk hierbij aan:

  • Plattegronden. Zoekers geven aan hier echt behoefte aan te hebben. Zij willen weten waar in het pand de units en andere voorzieningen zich bevinden. En of ze wellicht twee gescheiden units naast elkaar kunnen huren.
  • Een sneller en beter overzicht van de verschillende voorzieningen in een gebouw, zodat zoekers deze makkelijker met elkaar kunnen vergelijken.
  • Een betere en transparante weergave van de prijs.

Ook deelnemen aan de pilot?

We verlengen de pilot met nog minimaal drie maanden, omdat we meer willen testen met flexibele-kantoorconcepten. Heeft u deze in uw portefeuille en wilt u de nieuwe manier van objecten presenteren ook testen? Maak uw interesse dan kenbaar door een e-mail te sturen naar: kantoorpilot@fundainbusiness.nl. Als deelnemer mag u flexibele-kantoorconcepten door heel Nederland plaatsen, dus ook buiten de huidige pilotsteden Amsterdam en Utrecht. We nodigen twintig makelaars extra uit om deel te nemen.