Getoonde adressen bij horecaobjecten leiden tot verdubbeling bezoekers
 

Horecaobjecten nu beter gevonden

Bij horecaobjecten op funda in business staat sinds 25 mei het adres vermeld. Voor die tijd werd alleen de provincie of streek genoemd. De objecten zijn nu dus makkelijker vindbaar en dat zien we terug in de resultaten: het aantal bezoekers is meer dan verdubbeld en ook het aantal bezoeken is gestegen met bijna 90%.

De keuze om geen adres te vermelden bij horecaobjecten werd bij de start van funda in business gemaakt om enige discretie te bieden aan de horecaondernemer. Hoewel dat een nobel streven is, gaven zowel zoekers als makelaars bij funda in business aan dat zij de objecten hierdoor moeilijk vindbaar vonden. Wie bijvoorbeeld een horecaobject in Rotterdam zocht, moest vrijwel alle horecaobjecten van Zuid-Holland doorzoeken.

+104%: stijging in bezoekers op de horecapagina’s van funda in business sinds het tonen van de adressen

En zo werd een zoektocht op funda in business een tijdrovende klus, met als risico dat zoekers hun zoektocht uiteindelijk staken. Dat bleek ook uit de cijfers: het aantal contactaanvragen voor makelaars op horecaobjecten lag lager dan bij andere objecten op funda in business. Ook scoorde funda in business door de slechte vindbaarheid van horecaobjecten ondermaats op Google en kwam er weinig bezoek vanuit de zoekmachine op de website terecht.

Veelbelovende resultaten

Vanaf 25 mei zijn we begonnen met het tonen van alle horeca-adressen. Hoewel de verwachtingen getemperd waren door de coronacrisis, zijn de eerste resultaten veelbelovend: we zien een sterke stijging van het aantal unieke bezoekers, bezoeken aan funda in business en contactaanvragen voor makelaars. Het aantal bezoekers op de horecapagina’s van funda in business is sinds het tonen van de adressen ruim verdubbeld: +104%.

Omdat mensen gemakkelijker kunnen zoeken, zien we dat zij ook meer pagina’s per bezoek bekijken: dit is met 5% gestegen. Ook blijven zoekers langer op funda in business: de gemiddelde bezoektijd van een bezoeker is gestegen van 8:26 minuten naar 10:00 minuten.

Meer verkeer vanuit Google

Deze goede resultaten zijn grotendeels te danken aan Google. De meeste bezoekers komen namelijk door een zoekopdracht via die zoekmachine op funda in business terecht. Sinds het tonen van de adressen is dit aantal met ruim 90% toegenomen. Ook zien we een grotere stijging in het verkeer vanuit de dagelijkse e-mail met nieuw aanbod: +145%.

‘Objecten worden standaard met adres getoond, maar de optie om discreet te publiceren is er ook nog. Dat is voor mij win-win’

Horecamakelaar Henk Sluiter van Adhoc Horecamakelaars vindt het goed dat funda in business nu adressen toont bij horecaobjecten: ‘In de basis ben ik altijd voor deze verbetering geweest. Maar in sommige gevallen is het belangrijk dat je als makelaar wel de mogelijkheid hebt om een object discreet aan te bieden. Daarom ben ik blij dat het nu is omgedraaid: objecten worden standaard met adres getoond, maar de optie om discreet te publiceren is er ook nog. Dat is voor mij win-win.’

Of Sluiters eigen objecten nu ook extra worden bezocht, kan hij nog moeilijk in zijn data zien. ‘Het is natuurlijk een gekke tijd. Zeker omdat de horecabranche door corona een van de zwaarst getroffen branches is. Ik kan me goed voorstellen dat als de horecaobjecten nu al goed worden bezocht, dat dat na de coronatijd nog weleens kan verdriedubbelen.’