Haal meer uit uw statistieken
 

Verbeter uw prestaties op funda in business

Hoe gebruikt u de gegevens uit de funda desk om de prestaties van objecten te verbeteren? Accountmanager Jeroen Blom legt het uit.

Houdt u uw objectprestaties bij? In de funda desk ziet u eenvoudig hoe uw objecten op funda worden gevonden, bekeken en hoe vaak er contact met u wordt opgenomen. Om bij uw statistieken te komen, gaat u naar een objectpagina in de funda desk en kijkt u links onder de foto’s en video’s van het object, naast de contactaanvragen. Vervolgens kunt u de statistieken van een object bekijken.

Met deze achtergrondinformatie kunt u inspelen op de prestaties van uw object op funda in business. Accountmanager Jeroen Blom vertelt hoe u dat precies doet.

1. Bekijk uw plaatsing nog eens kritisch

Jeroen Blom adviseert om allereerst uw plaatsing nogmaals kritisch te bekijken . Hoe vaak wordt uw object precies gevonden? ‘Dat is namelijk iets wat u zelf kunt beïnvloeden, ’ zegt de accountmanager. Dat zit zo: hoe vollediger u een object aanmeldt, hoe hoger uw object verschijnt in de rangschikking van funda in business en hoe sneller het zal worden gevonden. Daarnaast geven extra foto’s, een video of plattegrond een potentiële koper of huurder een betere indruk van een object, wat leidt tot kwalitatief betere contactaanvragen voor de makelaar.

‘Op basis van de statistieken in de funda desk kunt u onderzoeken op welk vlak er nog wat te winnen valt om uw ranking te verbeteren’, zegt Blom. ‘Heeft u alle kenmerken ingevuld? Zijn er unieke eigenschappen die u uit kunt lichten? Maakt u gebruik van alle media, zoals 360° foto’s, een video of plattegrond? Zo niet: kijk dan wat u hier nog aan kunt toevoegen om beter gevonden te worden. Denk daarbij goed na wat een zoeker over de streep kan trekken om contact met u op te nemen.’

2. Creëer een extra contactmoment met uw opdrachtgever

‘Wordt het object vaak gevonden, maar komen er geen aanvragen binnen? Dan gaat er iets mis. Dit is een goede aanleiding om contact op te nemen met de opdrachtgever,’ stelt Blom.

‘Misschien ligt het aan de prijs, is uw plaatsing niet volledig genoeg of is het zinnig om een promotiemiddel in te zetten’

‘Met de statistieken in de funda desk kunt u laten zien wat er met het object gebeurt. Misschien ligt het aan de prijs, is uw plaatsing niet volledig genoeg of is het zinnig om een promotiemiddel in te zetten om het object meer onder de aandacht te brengen. De data bieden een goede basis om uw advies te onderbouwen en vervolgens een actieplan te maken.’

3. Volg de ontwikkelingen op de voet

Wijzigt u naar aanleiding van tegenvallende resultaten uw plaatsing of zet u een promotiemiddel in? Dan kunt u de ontwikkelingen vanaf nu op de voet volgen: dagelijks worden de statistieken van funda in business bijgewerkt. Daarmee kunt u nauwkeurig monitoren hoe het uw objecten vergaat en uw opdrachtgever bijvoorbeeld wekelijks een update sturen. Blom: ‘Ik ben ervan overtuigd dat u alle objecten vindbaar kan maken, ook al is het een haast onverkoopbare schuur. U heeft daadwerkelijk invloed op hoe zoekers een object vinden.’

De funnel van funda in business

De statistieken zijn een weergave van een online funnel op funda in business. Deze denkbeeldige trechter geeft weer hoe een bezoeker verandert in een contactaanvraag (lead) voor de makelaar. Dit proces heet converteren. De funnel op funda in business kent drie stappen die u per object kunt selecteren in de funda desk: Gevonden, Bekeken en Contact.

Weten hoe vaak uw object wordt gevonden? Selecteer dan ‘Gevonden’, dit brengt in kaart hoe vaak uw is verschenen in de resultatenlijst van een zoeker en dus hoe groot uw bereik is. De tweede stap is interesse. Bij ‘Bekeken’ ziet u hoe vaak uw object is aangeklikt. Deze bezoekers hebben uw object gevonden via de zoekresultatenlijst of rechtstreeks via Google.

‘De laatste stap in de funnel is de belangrijkste’

Als u uw object net op funda in business heeft geplaatst, ziet u waarschijnlijk een piek in het aantal keer dan uw object is bekeken. Dat geldt ook wanneer u een promotiemiddel inzet. De laatste stap in de funnel is contact. ‘Dit is voor u de belangrijkste stap,’ vertelt Blom. ‘Hier converteert de zoeker in een lead, een contactaanvraag voor de makelaar.’ Dit vindt u in de statistieken terug als conversie: het percentage zoekers dat uw object heeft bekeken en vervolgens contact met u heeft opgenomen. Aan de hand van de conversie kunt u vervolgens toetsen hoe uw object ervoor staat. Zo gebruikt u de statistieken om de prestaties uw objecten te verbeteren.