Hier werd het meest op gezocht in 2020
Hier werd het meest op gezocht in 2020
 

Recordaantal bezoekers en contactaanvragen

Het jaar 2020 stond niet alleen in het teken van corona, maar brak ook records op funda in business. We analyseerden het zoekgedrag van onze bezoekers en brachten de belangrijkste trends voor u in kaart. Doe er uw voordeel mee in 2021.

De impact van de coronacrisis op ondernemend Nederland is groot. Uiteraard had dit ook zijn weerslag op de vraag naar commercieel vastgoed. Op funda in business zagen we in de maanden april en mei het verkeer dalen met maar liefst 40%. Maar ondanks deze dip kwam het totaal aantal bezoeken in 2020 uit op een record van 16 miljoen; zo’n 30% meer dan in 2019 (ruim 12 miljoen bezoeken).

Een derde meer contactaanvragen

Goed nieuws dus ook voor u, want hoe meer bezoekers, hoe groter uw bereik. Dat heeft u waarschijnlijk ook gemerkt aan het aantal contactaanvragen. Dat waren er afgelopen jaar namelijk ook ruim 30% meer (475.000 in totaal) dan in 2019. Een schril contrast met de heftige periode tijdens de eerste lockdown; toen lag het aantal contactaanvragen 55% lager dan gewoonlijk.

Hoe nauwkeuriger u de objectkenmerken invult, hoe groter de kans dat uw object wordt getoond

Het gros van de contactaanvragen, ruim twee derde, kwam van de pagina van een specifiek gebouw. Het ging dan bijvoorbeeld om het downloaden van een brochure, kliks op het telefoonummer van de makelaar of een bezichtigingsaanvraag.

Ook het aantal contactaanvragen vanaf de kantoorpagina’s nam afgelopen jaar toe. Deze zogenoemde kantoorleads zijn bijvoorbeeld e-mails en ingevulde reactieformulieren van zoekers die overwegen een makelaar in te schakelen.

Video’s vaker bekeken

In april hebben we video een prominentere plek gegeven op funda in business. En met succes: video werd in 2020 45% vaker bekeken dan in 2019, terwijl het aantal objecten met een video gelijk bleef. Ook 360 gradenfoto’s werden 25% meer bekeken dan in 2019. Gebruik van dit soort media draagt duidelijk positief bij aan uw bereik.

Meest populaire zoekfilters in 2020

Zoekfilters helpen zoekers om sneller objecten te vinden die aan hun criteria voldoen. In 2020 waren dit de meest populaire filters:

  1. Instellen huur, koop of beide
  2. Aantal dagen dat een object op funda in business staat
  3. Oppervlakte vanaf
  4. Oppervlakte tot
  5. Koopprijs tot
  6. Huurprijs tot per maand
  7. Buurtnaam
  8. Ligging
  9. Aanwezigheid van (voorzieningen)
  10. Huurprijs per vierkante meter

Goed om te weten: de resultaten die een zoeker te zien krijgt op basis van de zoekfilters die hij gebruikt, zijn afhankelijk van de kenmerken die u heeft ingevuld bij uw object. Hoe nauwkeuriger u dit doet, hoe groter dus de kans dat uw object wordt getoond. Vergeet u een kenmerk in te vullen en filtert de zoeker op dat specifieke kenmerk, dan wordt uw object weggefilterd. Zonde!

Grote steden populairst

Kijken we naar de plaatsen waar het meest op werd gezocht, dan zien we dat zoekers met name de grote steden invullen bij hun zoekopdracht. Dit is de top 10:

  1. Amsterdam
  2. Rotterdam
  3. Den Haag
  4. Utrecht
  5. Groningen
  6. Eindhoven
  7. Haarlem
  8. Zwolle
  9. Arnhem
  10. Breda

Meest bekeken objecten

Opvallend is dat de meest populaire objecten op funda in business juist níet altijd in de grote steden liggen. Zo staat de meestbekeken bedrijfshal niet in de Randstad, maar in Rhenen. En het meestbekeken kantoor is een eyecatcher van een gebouw aan de Waalkade in Nijmegen. Hetzelfde geldt voor het meestbekeken horecapand: dit is geen bar, restaurant of hotel op een van de populairste pleinen van ons land of misschien langs de kust of de Waddeneilanden, maar een discotheek in Groesbeek.

Meteen naar funda in business

De meeste bezoekers (58%) komen terecht op funda in business via een zoekmachine als Google. Bijvoorbeeld na het invoeren van een zoekopdracht als ‘kantoor huren Amsterdam’. We zien dit jaar wel een forse stijging in direct verkeer (35%). Conclusie: steeds meer mensen kennen de naam funda in business en gaan rechtstreeks naar fundainbusiness.nl.

U kunt nu ook uw objecten op funda in business via LinkedIn delen

Ook zien we dat een deel van de zoekers (5%) via social media op funda belandt. De verwachting is dat dit in 2021 zal stijgen. Sinds eind 2020 kunt u uw objecten op funda in business ook via LinkedIn delen. Het aantal mensen dat via e-mail op de site terechtkomt, is ook gestegen, maar dit is een relatief klein aandeel van het dagelijks bezoek.

Tips voor 2021

Op basis van deze en andere inzichten hebben we voor 2021 de volgende drie tips en aanbevelingen:

  1. Digitalisering is in 2020 in een stroomversnelling gekomen. Het digitaal presenteren van uw object is daarom belangrijker dan ooit. Steeds meer bezoekers hechten waarde aan een compleet plaatje; onze mediaproducten als video, 360° foto’s en plattegronden worden vaker en langer bekeken. Schenk hier dus aandacht aan als u een object plaatst.
  2. Check in de fundadesk of alle contactmogelijkheden goed ingesteld staan. Soms staan bijvoorbeeld onbedoeld de opties reactieformulier of online afspraken maken uit. U controleert dit door in de fundadesk rechtsbovenin op het tandwieltje te klikken.
  3. Als u in 2021 echt het verschil wil maken op funda in business benut dan de legio mogelijkheden om uw objecten en kantoor goed op te laten vallen. We geven u graag advies op maat, gebaseerd op de plaats waar u gevestigd bent en het soort objecten dat u in de portefeuille heeft.
Neem contact op met een van onze accountmanagers om het jaar goed te beginnnen!