Hoe zoekt een zoeker?
 

Laat de filters van funda in business voor u werken

Om uw bedrijfsobject zo hoog mogelijk in de resultaten van zoekers te laten verschijnen, is inzicht in hun zoekgedrag essentieel. Mensen blijken niet altijd de meest voor de hand liggende route te kiezen om commercieel vastgoed te vinden op funda in business.

Om de weergave en vindbaarheid van commercieel vastgoed te verbeteren doet funda in business voortdurend gebruikersonderzoek. U zou misschien verwachten dat zoekers met behulp van de zoekfilters op funda in business hun zoekresultaten net zolang verfijnen tot ze nog maar een paar objecten overhouden. Toch is dat niet zo, blijkt uit onderzoek. Wat doen ze dan wel? Dat is mede afhankelijk van het soort object. Bovendien blijken per vastgoedtype andere factoren de doorslag te geven.

De weg naar funda in business

Ontvangers van de e-mailberichten van funda in business met nieuw aanbod klikken vaak door naar de website, maar meer dan 60% van de zoekers vindt objecten op funda in business via Google. Zij typen in de zoekmachine gerichte termen in voor wat betreft locatie en objecttype, zoals: ‘kantoorkamer, Amsterdam’. Of specifieke kenmerken, zoals: ‘bedrijfshal met betonvloer in Rotterdam’. Slechts 28% van de zoekers typt direct de URL fundainbusiness.nl in.

Ook leiden diverse socialmediakanalen naar funda in business. Wat hierbij opvalt, is dat maar liefst 90% van de zoekers vanuit social media afkomstig is van Facebook: veel makelaars en gebouweigenaren gebruiken dat platform om hun objecten op funda in business onder de aandacht te brengen van hun eigen netwerk. De overige 10% van socialmediabezoekers bereikt funda in business via LinkedIn.

De trechter

Om het vinden van het juiste object te versnellen kan een bezoeker van funda in business in zijn zoektocht verschillende filters gebruiken: wil hij kopen of huren, wat is zijn maximumprijs, het minimale metrage enzovoorts.

Wat blijkt? Zo’n twee derde van alle zoekers maakt geen gebruik van de zoekfilters; een groot deel maakt een eigen filter op Google door specifieke zoektermen in te typen. Sommige zoekers gebruiken bewust geen zoekfilters, omdat zij bang zijn hierdoor een object te missen. Ook worden niet alle zoekresultaten bekeken en vervolgens teruggebracht tot een behapbare hoeveelheid objecten.

Zoekers die wél de filters gebruiken om hun zoekopdrachten te trechteren, maken het meest gebruik van de filter om te zoeken op huur, koop of beide (waarbij 60% van de zoekers een object zoekt dat te koop staat). Vervolgens kijken zij naar nieuw aanbod: de filter ‘publicatiedatum’ is de op een na populairste filter. Naast de voorkeur voor koop, huur of beide selecteren zoekers over het algemeen op publicatiedatum, prijs en oppervlakte.

De filters per type vastgoed

Uit het onderzoek blijkt dat er nuanceverschillen zijn per vastgoedtype; zoekers naar een kantoorruimte vinden andere zoekfilters belangrijker dan bijvoorbeeld zoekers naar een bedrijfshal of winkelruimte.

Top 5 filters kantoren
1) Koop, huur of beide
2) Oppervlakte tot en oppervlakte vanaf
3) Publicatiedatum
4) Prijs per maand
5) Buurtnaam
NB: De verdeling koop/huur waarnaar wordt gezocht is bijna 50/50 en ook de buurt weegt mee in de zoekcriteria.

Top 5 filters bedrijfshallen
1) Koop, huur of beide
2) Koopprijs totaal
3) Oppervlakte vanaf
4) Publicatiedatum
5) Oppervlakte tot
NB: Hoewel deze net buiten de top 5 valt, wordt bij bedrijfshallen de filter ‘aanwezigheid van’ veel vaker gebruikt dan bij overige objecttypes: voor zoekers naar een bedrijfshal zijn specificaties als betonvloer, krachtstroom en overheaddeuren relevant.

Top 5 filters winkels
1) Koop, huur of beide
2) Publicatiedatum
3) Oppervlakte tot
4) Koopprijs tot
5) Buurtnaam
NB: Voor winkels zijn de buurt en de ligging relevant. Er wordt net zo vaak gezocht op koop als op huur.

Top 5 filters horeca
1) Koop, huur of beide
2) Soort horeca, onder andere restaurant, hotel of café
3) Publicatiedatum
4) Prijs per maand
5) Buurtnaam

Optimale objectinformatie

Om de kansen van uw object te vergroten, is het aan te bevelen zo veel mogelijk objectinformatie (bijvoorbeeld foto’s) te vermelden op de aangegeven plek en in te spelen op de mogelijk doorslaggevende factoren voor zoekers. Wat vindt de zoeker het belangrijkst van het object? Hierbij kunnen funda’s filters het zware werk opknappen: door alle specificaties van het gebouw goed in te vullen, zal uw object niet buiten de boot vallen wanneer de zoeker filtert, maar juist optimaal naar voren komen.