Ven: kleurexplosie in Sloterdijk
Jarenlang was het voormalige hoofdkantoor van KPN in Sloterdijk typerend voor de leegstand van Nederlandse kantoren: een enorme kolos, benut door één groot bedrijf, dat maar geen nieuwe bestemming ervoor leek te kunnen vinden. Internationale ontwikkelaar Omnam Group realiseerde hier een van de meest opvallende transformaties van Amsterdam; afgelopen zomer opende in dit gebouw het multifunctionele Ven. Het ontwerp van Karim Rashid refereert met zijn ronde vormen aan de Amsterdamse grachten en blaast met zijn zeer uitgesproken kleurgebruik het gebied letterlijk nieuw leven in. David Zisser, oprichter en CEO Omnam Group, licht zijn keuzes toe.
´Bij het aannemen van nieuwe projecten kijken we naar stedelijke planning. Hoe groeit een stad en op welke manier leiden mensen hier hun leven? Alles gaat 24 uur per dag door en mensen slapen, werken, eten en sporten op dezelfde plek. Amsterdam barst uit zijn voegen, dus om de leefbaarheid van de stad te behouden moet je zaken uit de binnenstad bannen. Dan worden andere gebieden interessant,´ aldus Zisser. ´Dat gebeurt overal ter wereld: zo lag het oosten van Londen, met het nu immens populaire Shoreditch, er slechts zeven jaar geleden nog heel anders bij. Vanwege de Olympische Spelen werd naar capaciteit buiten de binnenstad gekeken. Nu is East niet meer weg te denken uit Londen.´

´Dit concept heeft zichzelf ontwikkeld´
Imago versus potentie
Het imago van Sloterdijk strookte niet met de potentie die Omnam erin zag. Zisser: ´Wij als niet-locals vonden dit gebied meteen perfect. Vijftien minuten van Schiphol, tien minuten van hartje stad, een goede treinverbinding en dan hadden we hier ook nog eens 60.000 m2 om mee te werken!´ Maar Sloterdijk stond vier jaar geleden te boek als doorsnee locatie, die meer te lijden had gehad onder de recessie dan andere gebieden omdat er niets anders dan kantoorruimte te vinden was. ´Toen we hier begonnen, werden we elke dag door mensen aangesproken die vroegen: ´Wat doen jullie hier? Dit is uitzichtloos.´ Dat zagen wij anders en we besloten ons dan ook op de omwonenden te richten.´ De ontwikkelaar beloofde Sloterdijk een sociale en economische impuls te geven en met Ven lijken ze daarmee goed op weg te zijn: het gebouw is slechts vijf maanden open en genereert nu al een hoop traffic.

´Je moet gewoon de mindset van het publiek veranderen´
Buitenaards
Vanaf het begin stond vast dat een groot hotel de belangrijkste pilaar werd van Ven. Zisser: ´Er volgde een casino, zeven restaurants, een wellnesscenter, netwerkruimtes, appartementen, een vergaderruimte met bioscoopfaciliteiten… dit concept heeft zichzelf ontwikkeld. Wat heeft meegeholpen is dat de architectuur van het object zich leent om gasten te verwelkomen: dit gebouw omarmt je.´
De keuze voor het on-Nederlanse ontwerp had alles te maken met het streven om het object te laten dienen als boegbeeld voor de transformatie van hele gebied. ´We wisten dat we hier met iets buitenaards moesten komen. Het is bewezen dat felle kleuren als fuchsia en roze mensen blij maken, net als opvallende kunst. Of dat ook past bij een kantoorgebouw? Het is een kwestie van de mindset van het publiek te veranderen.´
Het ontwerp van Ven is beter geaccepteerd door de markt dan hij had verwacht. Omwonenden zijn enthousiast over de sfeer en hospitality van het gebouw. Zakenlieden vertrekken vanwege het aanwezige amusement niet meer meteen na hun werk uit het gebied. Het totaalconcept heeft een aanzuigende werking en daarnaast ontstaan er steeds meer nieuwe initiatieven in Sloterdijk.
´Dit is slechts het begin, er komt hier nog zo veel meer´

Teamwork
Uiteraard kende het traject uitdagingen: zo moest de parkeergelegenheid bij het hotel opnieuw worden aangelegd en werd een brug rondom de Piazza, het hart van het complex, gerealiseerd. Maar het opvallendste element van deze transformatie was positief: de samenwerking met de gemeente. ´We werken overal ter wereld´, licht Zisser toe, ´en we krijgen lang niet altijd zo veel medewerking. We zijn aangenaam verrast door hun professionele aanpak en het begrip voor de obstakels die wij als ontwikkelaar tegenkomen op onze weg. Gemeente Amsterdam werkt duidelijk met hart en ziel aan de verlevendiging van Sloterdijk.´ Zisser ervoer hetzelfde in Rotterdam, waar Omnam werkt aan de transformatie van het voormalige postkantoor aan de Coolsingel (zie kader onderaan dit artikel).
Case study
Met de bezettingsgraad van 90% die het hotel (Park Inn by Radisson) nu elke week heeft en huurders als Holland Casino, House of Wellness, La Guardia, House of Poke, Floatcenter Amsterdam, Dagelijks Lekker en Burgers ’n Sweets lijkt Ven de juiste weg te zijn ingeslagen. Om zich daarvan te verzekeren, blijft het team van Omnam nog actief betrokken bij de marketing en operations. ´Met Ven kunnen we laten zien wat we allemaal in huis hebben om grote gebouwen voor gemengd gebruik te transformeren, inclusief het omliggende gebied. We willen ons altijd bezighouden met grote projecten die letterlijk en figuurlijk veel ruimte bieden. Ven is wat dat betreft de perfecte case study.´