Technologie

Nieuw op funda in business: 3D tour met Matterport
 

‘Het is op dit moment dé tool om het verschil te maken’

Kent u de 3D-tour van Matterport al? Deze innovatieve tool maakt een zeer gedetailleerde weergave van een object mogelijk waarbij een zoeker virtueel door een pand loopt. Nu de bètaversie van Matterport op funda in business is geïntegreerd, kunt u zelf aan de slag. ‘Een betere viewerapplicatie bestaat er op dit moment niet.’

Nooit eerder was het zo belangrijk om een object goed te presenteren: geïnteresseerden willen zich tegenwoordig eerst online een zo goed mogelijk beeld vormen van een object. Matterport is daarom een handige tool: u maakt er een gedetailleerde 3D-scan van een object mee. Deze scan biedt de kijker drie verschillende manieren om de ruimte te bekijken: als virtuele tour, 3D-plattegrond en als dollhouse (poppenhuis), een interactieve dwarsdoorsnede van het object. Deze combinatie zorgt online voor een zo compleet mogelijk beeld.

Medialeverancier ZIEN24 is een jaar geleden begonnen met het aanbieden van Matterportdiensten en heeft inmiddels ruim duizend 3D-scans gemaakt. ‘Matterport is al groot in de Verenigde Staten,’ vertelt Karl van Duffelen. ‘Daar wordt het niet alleen in de vastgoedwereld gebruikt; ook andere industrieën gebruiken Matterport om bijvoorbeeld inspecties uit te voeren. In Nederland is het gebruik van Matterport in de vastgoedmarkt enorm toegenomen sinds de uitbraak van de coronacrisis. Logisch, want een betere viewerapplicatie bestaat er op dit moment niet.’

Interessant voor commercieel vastgoed

Voor makelaars is Matterport relatief nieuw en dus krijgt Van Duffelen te maken met veel vragen. ‘Makelaars willen weten wat ze er allemaal mee kunnen en of hun object geschikt is voor Matterport,’ vertelt hij. ‘In principe maakt de grootte van het object niet uit. We maakten laatst een scan van een bedrijf van 4500 vierkante meter.’

Karl van Duffelen Karl van Duffelen


Minder geschikt voor een Matterport-scan zijn lege ruimtes, zoals een bedrijfshal. Om een ideale 3D-scan van een ruimte te maken is het belangrijk dat de camera referentiepunten heeft. Heeft de camera dat niet, dan verdraait het beeld. Wanneer er sprake is van een hoge, lege ruimte kan de camera die punten minder goed vaststellen. Datzelfde geldt voor een (binnen)tuin of parkeerplaats.

‘Niet moeilijk, maar luistert nauw’

Voor het maken van zo’n 3D-scan is een speciale camera nodig. De fotograaf plaatst de camera op een statief in een ruimte en loopt vervolgens uit de ruimte wanneer de 360º foto gemaakt wordt. ‘Het is geen moeilijke klus voor de maker, maar luistert nauw. Door deze techniek ‘loop’ je als kijker als het ware virtueel door een object in plaats van dat je schokkerig door een object ‘springt’, zoals dat bij Google Streetview gebeurt. Bovendien kun je bij Matterport ook een pad instellen, waarmee je mensen, zonder dat ze hoeven te klikken, vloeiend door een object laat lopen.’ En dat is ideaal, zeker wanneer een organisatie op zoek is naar een nieuwe ruimte, maar niet alle collega’s fysiek bij de bezichtiging aanwezig kunnen zijn.

De investering betaalt zich uit

In een uur tijd kan een Matterport-fotograaf zo’n 300 tot 400 vierkante meter fotograferen. ZIEN24 rekent een prijs van 150 euro (exclusief btw) voor 250 vierkante meter en een meerprijs voor grotere ruimtes. ‘Dat is een investering,’ zegt van Duffelen. ‘Maar het betaalt zich ook uit. Investeren in Matterport heeft niet alleen een positieve invloed op de verkoop of verhuur van een object, maar heeft ook een positief effect op hoe u zich als makelaar profileert. Het is nu dé tool om het verschil te maken.’