Pilot kantoorunits werpt vruchten af
 

‘Er zijn duidelijk meer zoekers die naar een specifieke unit informeren’

Om kleinere units op de flexmarkt beter vindbaar te maken startte funda in business afgelopen zomer een pilot met zes makelaarskantoren. Op basis van hun input verbeteren we de zoekfunctionaliteiten en weergave van kantoorruimte. Pilotdeelnemer Van Dijk & Ten Cate Vastgoedadviseurs ziet dat de verbeteringen tot nu toe tot meer leads leiden.

Bas Gras (partner) en Sanne Tuit (adviseur) van Van Dijk & Ten Cate signaleren het bij hun klanten: een grote groep gebruikers zoekt naar een klein kantoor. Juist dit soort ruimtes met bijbehorende faciliteiten hebben op dit moment geen optimale presentatie op funda in business. Van Dijk & Ten Cate neemt deel aan de pilot, omdat het kantoor verwacht dat de stroom van unitzoekers nog groter wordt. Gras: ‘Ons aanbod bestaat voor een deel uit unitverhuur. We vinden het interessant om partijen die starten met 50 m2 te zien doorgroeien naar een paar honderd vierkante meter. De vraag naar ruimtes tot 300 m2 is vele malen groter dan die boven de 750 m2 en er zijn veel aanbieders op de markt, wat dit tot een uitdagend speelveld maakt.’

Bas Gras, Partner Van Dijk & Ten Cate Vastgoedadviseurs Bas Gras, Partner Van Dijk & Ten Cate Vastgoedadviseurs

Het totaaloverzicht ontbrak

Van Dijk & Ten Cate bemerkt veel transacties in dit segment. Ook zien Gras en Tuit grote verschillen tussen de behoeften van zoekers tot 100 m2 en de groep die een grotere ruimte wil. ‘Een bedrijf dat 200 m2 zoekt, kan in een gebouw met grote, open vloeren al genoeg hebben aan 150 m2. Maar het kan ook zijn dat een ruimte van 250 m2 juist beter aan de wensen voldoet. Wanneer een groot gebouw is opgeknipt in kantoorunits van diverse metrages is het best lastig om bijvoorbeeld de combinatie te laten zien tussen de kleinere units met faciliteiten en de grote, gezamenlijke ruimtes in het gebouw. Hoe bundel je dit soort informatie?’, vraagt Gras zich af. ‘We willen zoekers graag in één oogopslag laten zien waaruit zij kunnen kiezen, maar de mogelijkheid om dat in een totaaloverzicht te presenteren ontbrak op funda in business.’

Flexruimte filteren

Niet alleen de kantoorgebouwen waar sommige zoekers specifiek belangstelling voor hebben, zoals het WTC, komen nu beter in beeld op funda in business, ook de units die onderdeel uitmaken van dergelijke objecten. Omdat makelaars elke unit nu afzonderlijk kunnen aanmelden, krijgen zoekers deze units als afzonderlijke resultaten te zien bij gebruik van filters. Ook eigenschappen van een object, zoals bij te huren services in een multitenant-gebouw, kunnen nu apart worden benoemd, zodat zoekers hier specifiek op kunnen filteren. Dit soort eigenschappen waren tot nu toe lastig te vinden, omdat ze vaak alleen in de objectomschrijving stonden vermeld.

Meer leads

Dat kantoorunits door deze verbeteringen beter vindbaar zijn, is goed te merken, aldus Tuit: ‘We krijgen duidelijk meer leads voor de kantoorunits die we in een multitenant-gebouw aanbieden. Het scheelt dat we elke unit nu apart kunnen presenteren met beeldmateriaal erbij. Voorheen konden we ze alleen samen in één advertentie tonen en niet duidelijk aangeven welke foto bij welke unit hoort. Zeker hier in Amsterdam, waar zoekers tussen de 0 en 100 m2 een gigantische hoeveelheid zoekresultaten krijgen, is het essentieel dat zij het verschil tussen de units goed kunnen zien. Ze kunnen deze resultaten nu filteren tot er een aanbod overblijft dat precies aansluit op hun wensen. Bedrijven die interesse hebben in een specifieke unit nemen nu vaker contact met ons op.’

Sanne Tuit, Vastgoedadviseur Van Dijk & Ten Cate Vastgoedadviseurs Sanne Tuit, Vastgoedadviseur Van Dijk & Ten Cate Vastgoedadviseurs

Wijzigingen zorgt voor betere eerste indruk

De nieuwe functionaliteit zorgt ervoor dat zoekers kleinere objecten minder snel over het hoofd zien en biedt makelaars meer mogelijkheden voor objectmarketing. Gras: ‘Het is heel belangrijk dat kleine ruimtes zichtbaar zijn en dat zoekers zien dat er meerdere units beschikbaar zijn per gebouw. Aanvullende informatie over de verdere indeling van een kantoorobject maakt het beeld compleet; het maakt namelijk nogal uit of een gebouw alleen een aantal units van 100 m2 heeft of dat er ook huurders in zitten die 600 tot 1000 m2 tot hun beschikking hebben. Bij kleine verhuur kijken zoekers vooral naar metrage, locatie en plaatjes. Voortaan kun je als adviseur heel veel informatie kwijt op funda in business. Door de combinatie van goede foto’s, een duidelijke weergave van de faciliteiten en heldere prijzen kunnen zoekers objecten beter vergelijken. Met deze gewijzigde weergave geven we de zoeker echt een goede eerste indruk van een ruimte.’