Huisvesting

Ruimte voor groei met My Jewellery
 

‘Ik loop zelf altijd eerst een rondje bij een potentiële locatie’

Elke zakelijke droom heeft een beginpunt. Een plek waar fantaseren overgaat in voor elkaar krijgen. We vragen drie succesvolle ondernemers naar hun eerste én huidige locatie. Deze keer deelt Sharon Hilgers van My Jewellery haar visie op winkelruimte.

Het ondernemersverhaal van Sharon Hilgers is een klassieker. Althans, er kan zo een film van gemaakt worden: zevenenhalf jaar geleden begon ze – naast haar baan als docente Frans – zelf sieraden te maken én te verkopen. Locatie: de kelder van haar ouders. Nu runt ze een kleding-, accessoires- en sieradenimperium dat bestaat uit een succesvolle webshop én twaalf fysieke boetieks.


Bekijk de video

Van online naar offline

Hilgers startte haar sieradenverkoop online. ‘Op Facebook wist ik heel goed waar ik potentiële klanten kon leren kennen. Vanaf het eerste moment was ik heel online gedreven. Het ging zo snel en groeide zo hard dat ik algauw fulltime voor de sieraden gegaan ben.’ Aanvankelijk deed Hilgers dat dus vanuit huis, maar al snel merkte ze dat ze thuis ‘ook echt thuis wilde zijn’. Tijd voor een kantoortje dus, en het geluk wilde dat er beneden haar eigen woning een ruimte te huur was op de begane grond.

‘We willen exclusief zijn en kiezen dus niet voor de A1-winkelstraat’

Hilgers nam haar eerste werknemer aan en vanuit dat eerste kantoor verzonnen ze samen actie na actie en verlegden ze doel na doel. ‘We groeiden van niets naar een bekend e-commercebedrijf, en nog steeds ligt onze focus online. Maar ik ben ook heel trots op de stap die we hebben gemaakt naar offlinewinkels, waar er nu twaalf van zijn.

Niet in de A1-winkelstraat

De My Jewellery-boetieks vind je niet in de Kalverstraat of in de Koopgoot, maar in specifieke winkelstraten, zegt Hilgers. ‘Dat doen we heel bewust. We willen exclusief zijn en kiezen dus niet voor de A1-winkelstraat. We willen klanten die voor sfeer gaan en die geïnspireerd willen worden, die lopen daar graag een stukje voor om.’ Wel hebben de locaties gemeenschappelijke delers: ze zijn ruim en liggen in grote steden.

Online oriënteren, dan zelf ervaren

Hoe Hilgers die locaties vindt? ‘Eerder hield ik zelf funda in business in de gaten, nu heb ik daar een makelaar voor. Online oriënteren we ons en dan gaan we langs. Ik loop altijd zelf een rondje in de straat, het liefst ga ik ergens koffie drinken en kijken: welk type mens komt hier, welke andere winkels zitten er?’

Dat is dan ook dé tip die Hilgers graag meegeeft aan retailers die ook op zoek zijn naar hun perfecte huisvesting. ‘Ervaar de plek zelf! Kijk wat je eisen zijn en of het gebouw waar je wilt zitten daaraan voldoet, maar laat je leiden door het gevoel wat je op straat hebt. Neem er de tijd voor en vertrouw op je intuïtie!’

Meer weten over My Jewellery? Bekijk My-jewellery.com