Huisvesting

Ruimte voor groei met TrainMore
 

‘A-locaties zijn het allerbelangrijkst voor ons succes’

Elke zakelijke droom heeft een beginpunt. Een plek waar fantaseren overgaat in voor elkaar krijgen. We vragen drie succesvolle ondernemers naar hun eerste én huidige locatie. Han Doorenbosch, samen met business partner Marjolijn Meijer oprichter van fitnessketen TrainMore, vertelt over zijn ervaringen, successen en uitdagingen.

Sport zit in het DNA van Doorenbosch. Dat was altijd al zo, vertelt hij. ‘Ik ben topsporter geweest, heb gebokst op EK’s en WK’s. Toen dat niet meer ging, heb ik de sportacademie gedaan. ’s Avonds gaf ik les in fitnesscentra. Al snel vond ik dat zoveel leuker dan de opleiding dat ik samen met mijn partner Marjolijn onze eerste eigen fitnessclub opende.’


Bekijk de video

‘Je onderbuikgevoel telt natuurlijk mee, maar kies niet alleen daarop’

Geen streepje daglicht

Doorenbosch weet het nog goed: het was een kleine sportschool, gevestigd onder een zwembad in Hilversum, er kwam geen streepje daglicht binnen. ‘We konden er ook niet alles kwijt, maar we gingen er met zoveel enthousiasme in dat de sportschool algauw heel succesvol werd.’ En dus was het tijd om uit te breiden, naar Amsterdam. ‘Met ons toen vooruitstrevende concept konden we onze tweede en derde club in één keer openen, onder de naam Clubsportive.’ Ook dat ging goed; de keten groeide door tot negen vestigingen.

Maar toen kwamen de budgetformuleketens op en werd het crisis. Kortom: het roer moest om. Doorenbosch ging terug de schoolbanken in om meer te leren over bedrijfskunde en bedacht de formule die hem anno 2019 veertien vestigingen heeft opgeleverd: TrainMore. Het idee: hoe meer je sport, hoe minder je betaalt.

Locaties scouten

Zoveel vestigingen betekent natuurlijk evenveel locaties scouten. Die zijn belangrijk voor Doorenbosch. ‘Vroeger huurden we gebouwen die achteraf toch niet zo goed bij ons concept pasten. Voor we het wisten, zaten we tien jaar vast aan een huurcontract. Nu weten we: locaties in het centrum van grote steden, op bekende, zichtbare plekken, zijn het allerbelangrijkst voor ons succes.’

Dat heeft ook te maken met de doelgroep van TrainMore: studenten en jonge professionals. Die zijn nu eenmaal voornamelijk te vinden in grote steden, en worden aangesproken door mooie gebouwen op A-locaties. Daarom zit Doorenbosch’ gym nu onder meer aan de Amsterdamse Singel in het voormalig postkantoor, in een oude melkfabriek in Amsterdam-Oost en op een steenworp afstand van de Groningse Vismarkt.

De wowfactor

Wanneer Doorenbosch nu op zoek gaat naar locaties, moeten er drie boxjes afgevinkt kunnen worden: het pand, de directe omgeving en de financiële aantrekkelijkheid. Het gebouw moet authentiek en van goede kwaliteit zijn en heeft het liefst monumentale elementen. ‘Hoe hoog is de wowfactor, zeg maar,’ aldus Doorenbosch. Hij vindt het geen probleem om iets meer te betalen voor een zichtbare A-locatie.

Toch zijn ook de cijfers belangrijk, zegt de sportschooleigenaar. ‘Natuurlijk onderzoeken we ook de markt rond het gebouw: hoeveel andere bedrijven zitten er, hoeveel mensen komen er dagelijks langs, hoe bereikbaar is het? Welke investeringen moeten we doen, hoe hoog is de huur en hoeveel leden hebben we nodig om breakeven te kunnen draaien?’

Tips voor ondernemers

Gevraagd naar een tip voor ondernemers op zoek naar hun ideale locatie zegt Doorenbosch dan ook: ‘Doe goed onderzoek. Beoordeel je locatie op punten die voor jouw onderneming van belang zijn. Ik kijk dus naar het marktgebied, het gebouw zelf en de financiële factoren. Je onderbuikgevoel telt natuurlijk ook mee, maar kies niet alleen daarop. En gebruik de informatie die funda in business vrijgeeft: wat voor gebied is het, in welke omgeving ligt het? Ga de diepte in!’

Meer weten over TrainMore? Bekijk Trainmore.nl