Transformatie

Van parkeergarage naar foodcourt
 

Hoe leegstaand vastgoed een tweede leven krijgt

Van een oude, verlaten garage in de Bijlmer naar culinaire trekpleister. World of Food is een mooi voorbeeld van hoe leegstaand vastgoed een alternatieve invulling krijgt. Hoe de ontwikkeling verliep? ‘Bij zo’n parkeergarage weet je niet wat je tegenkomt. Maar je wordt er wel creatief van.’

Toen de Amsterdamse Bijlmer zo’n vijftig jaar geleden werd ontwikkeld, was de visie helder: het moest de wijk van de toekomst worden. Met hoge flats en veel groen, voor auto’s was er plek in een van de vele parkeergarages. Maar toen in de jaren negentig hoogbouw plaats moest maken voor laagbouw, kwamen die garages leeg te staan. Zo ook Develsteingarage: een garage op een desolate, tochtige plek in Amsterdam Zuidoost.

Financieel adviseur July Bennet en ondernemer Sarriel Taus (Social Impact Real Estate) Financieel adviseur July Bennet en ondernemer Sarriel Taus (Social Impact Real Estate)

Plek voor iedereen

Een garage met potentie, vond ontwikkelaar Lingotto. Het stadsdeel liep al een tijd rond met het idee om de smaken van de Bijlmer samen te laten komen op één plek. Lingotto – niet bang voor een uitdaging – zag heil in het project en ook sociaal ondernemer Sarriel Taus van Social Impact Real Estate haakte aan. Hij is bekend van onder andere het opstarten van het sociale opleidingsrestaurant Fifteen in Amsterdam, met televisiechef Jamie Oliver. World of Food was geboren. Het idee: een foodhal met zes gevestigde ondernemers en een foodcourt met 26 startende ondernemers, die de culturen uit Zuidoost vertegenwoordigen. Zij kregen de kans om voor het eerst hun eigen bedrijfje te beginnen: een plekje in de foodcourt, financieel ondersteund door een Europese microfinanciering.

Hoe maak je van een donkere parkeergarage met weinig verlichting een gezellige, lichte foodcourt?

Lang niet altijd makkelijk

Na een lang voortraject werd er in 2014 aan de bouw van World of Food begonnen. Maar hoe bouw je een donkere parkeergarage met weinig verlichting om naar een gezellige, lichte voor horeca geschikte foodcourt? Sarriel Taus: ‘Dat is het werk van de fantastische architecten Ted Schulten en Harvey Otten. Bestaande bouw ontwikkelen is heel wat anders dan from scratch beginnen. Zo kwamen we geregeld voor verrassingen te staan.’

Die verrassingen waren niet mals. Zo ‘loopt’ een parkeergarage omhoog en daarom moesten keukenunits stuk voor stuk rechtgezet worden. Om meer licht te creëren, werden stukken beton uit de vloer gezaagd. Tijdens het proces werd er in een andere garage ontdekt dat er een fout in de bewapening van het beton zat. De bouw van World of Food moest tijdelijk worden stilgelegd, al bleek dat het in deze garage níet het geval was.

Dat was lang niet de enige hobbel. De ontwikkelaars kregen ook nog te maken met een klimatologisch aspect: in de winter wordt het in een betonnen garage best fris en moet er flink gestookt worden. Logisch, vindt Taus, want de ruimte was nooit bedoeld als foodcourt. ‘Met dat soort hobbels moet je creatief omspringen. Wij hebben het gebouw namelijk niet verworven, het is niet van ons. We mogen er vijftien jaar gebruik van maken en dan moet het weer gesloopt opgeleverd worden. Daarom moet je goed rekenen, je hebt geen eindeloos budget.’

Volgende keer géén garage

World of Food is nu zo’n drie jaar open. Het is niet alleen een publiekslieveling geworden, maar doet ook veel voor de buurt. Volgens Taus is World of Food ‘de ogen van de straat geworden’, door de reuring die de foodcourt met zich meebrengt is het gevoel van onveiligheid minder geworden. Taus ziet het als een succesvol project, maar met een steile leercurve. Of hij zoiets weer zou doen? Daar is hij vrij resoluut in. ‘Absoluut. Dit moeten we verder gaan uitrollen. Er zijn heel veel wijken in Nederland waar de lokale economie via zo’n constructie gestimuleerd kan worden. Maar even niet in een parkeergarage. We gaan hierna voor een iets minder grote uitdaging.’