Vraagscan biedt makelaar referentiekader
 

‘Deze tool is een mooi verlengstuk van ons advies’

Eind vorig jaar lanceerde funda in business een nieuwe tool die vastgoedadviseurs een referentiekader biedt bij elke zoekvraag: de Vraagscan. Op basis van realtimedata levert dit meetinstrument inzichten die het verschil kunnen maken bij advies en acquisitie. Enorm handig om je strategie aan te toetsen, vertelt assistent-makelaar Everhard Hazeleger van Midden Nederland Bedrijfsmakelaars.

De Vraagscan levert informatie over de actuele zoekvraag naar een locatie of object met gegevens over het aantal zoekers per objecttype, de prijsrange, het gebied en vergelijkbare gebouwen die nu of net niet meer beschikbaar zijn. Bedrijfsmakelaars kunnen deze data bijvoorbeeld benutten bij taxaties of de start van onderhandelingen.

Hazeleger ziet de Vraagscan als een aanvulling op de persoonlijke begeleiding: ’Voor ondernemers die zelf precies weten wat er speelt in de markt, zoals de mensen met wie wij om tafel zitten, zie je dat deze tool echt wat toevoegt. Ons advies krijgt extra body, omdat we leunen op de enorme hoeveelheid data die funda in business in handen heeft. Dat geeft alle partijen nog meer vertrouwen.’

Deelverhuur

Aan het begin van een adviesgesprek wordt de Vraagscan ingezet om opdrachtgevers meer beleving te geven van wat er speelt op de markt. ’Zij vinden het heel interessant, zo’n mooi, transparant hulpmiddel. Daarnaast zetten we deze tool regelmatig in om na een bepaalde tijd een object door de molen te halen en eventueel bij te sturen. Zitten we nog goed met ons advies of verlangt de markt een koerswijziging? Het is het ideale middel om tussendoor je strategie te toetsen en in te spelen op de actuele situatie.’

‘Met de Vraagscan checken we naar welke oppervlaktes de zoekers kijken’

Hazeleger gebruikt de tool met name bij grotere oppervlaktes. Zo kan bijvoorbeeld worden besloten om een object heel anders te presenteren, zoals onlangs gebeurde. ‘Wanneer we kantoorruimte in de verhuur krijgen, checken we met de Vraagscan naar welke oppervlaktes de zoekers kijken. Dan kan het zo zijn dat mensen naar hele andere metrages zoeken dan hoe wij het object aanbieden. Wij hadden een casco kantoorruimte van 225m² in de verhuur. Naar aanleiding van de Vraagscan hebben we deelverhuur toegepast, want zoekers zaten op kleinere metrages. Wij hebben daarom het gebouw gesplitst in een unit van 75m², één van 100m² en een gezamenlijke vergaderruimte, waardoor het veel gemakkelijker aan de man te brengen was.’

Corona-effecten

Kleinere metrages zijn erg in trek: ‘We zien duidelijk meer vraag op kantoorkamerniveau. Denk aan bijvoorbeeld thuiswerkers die besluiten elders een klein aantal vierkante meters te huren. Dat is een van de corona-effecten, net zoals de populariteit van flexkantoren.

‘Je moet jezelf scherp houden en gebruikmaken van alle mogelijkheden om te blijven vernieuwen’

Wanneer we naar een kantoorruimte toegaan voor opname checken we of we het geheel moeten aanmelden of splitsen om de kans op een verhuurtransactie te vergroten. Tegen een klant kunnen we dan zeggen: dit zien wij, dit ziet funda in business, zullen we hierop anticiperen? Het geeft ons een onderbouwing naar opdrachtgevers met grote oppervlaktes.’

Tool als referentiekader

Gebieden met elkaar vergelijken doet Hazeleger nauwelijks via de Vraagscan. Het team van vier bedrijfsmakelaars heeft voldoende feeling met de lokale markt en wisselt gemakkelijk data uit. Voor het bepalen van de huurprijs wordt de tool gebruikt als referentiekader. ‘Het is zo eenvoudig om even te kijken: zitten we op het goede spoor? Onze eigen inschatting zal altijd belangrijk blijven, maar je moet jezelf scherp houden en gebruikmaken van alle mogelijkheden die je hebt om te blijven vernieuwen.’

Respons verhogen

De Vraagscan laat alle relevante gegevens zien van de afgelopen vier maanden, zodat je opdrachtgevers altijd een reëel beeld kunt schetsen van de marktbewegingen. ‘We gebruiken het bijvoorbeeld om een object een boost te geven wanneer het minder snel verhuurd of verkocht wordt dan verwacht. Het is een handig middel om je klant te laten zien dat je erbovenop zit, dat je actief meedenkt om de respons te verhogen en alle mogelijke middelen inzet.’

Nieuwsgierig geworden?

Ga in de funda desk naar de Vraagscan en doe snel een scan voor de objecten of locaties waar u meer over wilt weten.