‘Zoek een bedrijfsmakelaar’-functie is vernieuwd

 

Laat de vernieuwde ranking in uw voordeel werken

Een passende bedrijfsmakelaar zoeken is nu nóg makkelijker op funda in business. Dankzij de vernieuwde ‘Zoek een bedrijfsmakelaar’-functie kunnen gebruikers zoeken op basis van het type aanbod waarin u bent gespecialiseerd. Met deze verbetering voorzien we in de wens van veel makelaars.

De vernieuwde ‘Zoek een bedrijfsmakelaar’-functie oogt niet alleen fris, maar geeft zoekers ook nieuwe mogelijkheden. Aan de hand van voorbeelden vertellen we u meer over deze verbeteringen en geven we tips hoe u de vernieuwde ranking van de zoekresultatenlijst in uw voordeel laat werken.

De oude situatie

Een bedrijfsmakelaar zoeken, gaat via de tool op de hoofdpagina van funda in business. Dit blijft onveranderd, al is het design van de zoekfunctie zelf wel veranderd. In de oude situatie kregen zoekers een lijst van makelaarskantoren te zien op basis van locatie of kantoornaam. De ranking van die resultatenlijst werd bepaald op het volledige aantal transacties van het kantoor in de afgelopen twaalf maanden, plus de volledigheid van de kantoorpagina.

Makelaar bekend met regio

In de vernieuwde versie kiezen zoekers tussen verkopen, kopen, verhuren of huren. Het grootste verschil is dat verkopers en verhuurders nu ook een postcode kunnen invullen. Uit onderzoek van funda in business blijkt dat zoekers graag met een makelaar in zee gaan die veel kennis en ervaring heeft over de regio. Door te zoeken op postcode krijgen ze een overzicht van bedrijfsmakelaars in de buurt. De volgorde wordt bepaald op basis van de 200 dichtstbijzijnde transacties van de afgelopen 12 maanden, binnen een straal van maximaal 8 kilometer.

Resultaten op basis van relevantie

Maar de locatie is niet de enige factor die de volgorde van de zoekresultatenlijst bepaald. De lijst met makelaarskantoren wordt namelijk standaard gesorteerd op relevantie. Die wordt bepaald door vier onderdelen:

  1. Ervaring in het zoekgebied: het aantal transacties van de makelaar van de afgelopen twaalf maanden in het zoekgebied. Dit geeft een indicatie van hoe actief een makelaar is binnen dit gebied.
  2. Lokale focus: de transacties van de makelaar in het zoekgebied, afgezet tegen het totaal aantal transacties (dus ook buiten het zoekgebied) van de makelaar in de afgelopen twaalf maanden.
  3. Informatieverschaffing: het volledigheidspercentage van de profielpagina van de makelaar. Ofwel: hoe volledig heeft de makelaar alle velden van zijn profielpagina ingevuld.
  4. Specialismes: bent u gespecialiseerd in bedrijfshallen, agrarische bedrijven of juist in horecavastgoed? Door uw specialisme(s) via de funda desk in te vullen, worden ze meegenomen in de zoekresultatenlijst en verschijnt u automatisch hoger in de zoekresultatenlijst als er iemand op een bepaald type vastgoed zoekt.

Makelaars die hoog scoren op alle vier de onderdelen, komen hoger in de resultatenlijst bij sortering op relevantie.

Een voorbeeld

In de afbeelding hieronder ziet u hoe dit werkt:


Makelaar A en makelaar B hebben beiden het afgelopen jaar tien objecten verhuurd in het zoekgebied. Makelaar A heeft daarnaast nog twintig verhuurtransacties gedaan buiten dit gebied. Zijn lokale focus is dus tien van de dertig (33%). Makelaar B was alleen actief binnen het zoekgebied en scoort hier tien van de tien (100%). Op het gebied van informatieverschaffing scoort makelaar B ook hoger: hij heeft zijn profielpagina volledig ingevuld (100%), makelaar A heeft de helft ingevuld (50%). Opgeteld scoort makelaar B op twee criteria beter dan makelaar A. Hoewel makelaar A landelijk gezien meer transacties doet, komt makelaar B hierdoor toch hoger in de resultatenlijst van het zoekgebied te staan.

Zoeken op kaart

Een andere verbetering is dat zoekers gemakkelijker dan ooit een bedrijfsmakelaar kunnen vinden via de kaartfunctie. De gebruiker ziet in één oogopslag welke bedrijfsmakelaars in het opgegeven zoekgebied actief zijn. Links van de kaart is er een kort overzicht van de desbetreffende makelaars te vinden. In dit overzicht staat het gemiddelde beoordelingscijfer, het aantal medewerkers, adres, het aantal aankopen in de afgelopen twaalf maanden en in welk type bedrijfspand de makelaar gespecialiseerd is.


Goed om te weten: het is niet de vestigingsplaats van de makelaar die de ranking van deze lijst bepaalt, maar de locatie waar hij actief is geweest. Wel worden makelaars die gevestigd zijn in het zoekgebied automatisch ook meegenomen in de lijst. Maar het kan dus goed zijn dat er een kantoor naar boven komt dat een hoofdvestiging in een andere buurt of plaats heeft, maar wel erg actief is in het zoekgebied. De lijst wordt standaard op relevantie gesorteerd. Gebruikers kunnen sorteren op de hoogste beoordeling, het aantal transacties of op de afstand van hun opgegeven zoekgebied.

Feedback?

We zijn druk bezig om de feedback die we krijgen op deze nieuwe zoekfunctie te evalueren. Het is goed mogelijk dat we op basis daarvan nog wijzigingen toevoegen. We houden u daarvan op de hoogte. Heeft u zelf feedback? Laat het ons dan weten via customerservice@funda.nl.