Europalaan 2 3526 KS Utrecht

Huurprijs op aanvraag

Omschrijving

ALGEMEEN
Het kantoorgebouw aan de Europalaan 2 biedt meer dan alleen een werkplek. Het is een plek waar ondernemerschap, creativiteit en samenwerking samenkomen.

Dit kantoorgebouw (gebouwd in 1961) is gevestigd op het historische OPG terrein dichtbij het Utrecht Centraal station en onderdeel van de Merwedekanaalzone. Het gebouw dat jaren dienst deed als broedplaats voor ondernemers, professionals en organisaties krijgt tot 2030 wederom deze bestemming. De industriële uitstraling, hoge plafonds en lichte ruimtes maken het tot een zeer toegankelijke kantoorruimte waar ideeën tot leven komen. Gelegen in het zuidwesten van Utrecht, bevindt het gebouw zich in een levendige buurt met diverse voorzieningen zoals restaurants, cafés, winkels en sportfaciliteiten. Daar dit een herontwikkelingslocatie betreft en daarmee een gebouw met een tijdelijk huisvestiging programma, geldt er vanuit de gemeente Utrecht een selectieleidraad met beoordelingscriteria. Het doel van deze openbare selectieprocedure is, bij voorkeur, één hoofdhuurder of meerdere (maximaal 3) huurders te selecteren (hierna; huurder) en met deze huurder uiteindelijk een huurovereenkomst te sluiten voor een minimale periode van 2 jaar en maximaal 5 jaar (2 jaar + 3x1 jaar).

LOCATIE & BEREIKBAARHEID
Het object bevindt zich in de wijk Kanaleneiland, aan de zuidzijde van Utrecht. Dit deel van de stad kenmerkt zich door een mix van kantoor- en bedrijfsruimten en maakt onderdeel uit van de Merwedekanaalzone. In de komende 15 jaar ondergaat dit voormalige distributie- en kantorengebied een ingrijpende transformatie tot een moderne, duurzame en groene stadswijk.
Tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk verrijst een toekomstbestendige woonwijk voor circa 12.000 inwoners. Er komen zowel sociale huurwoningen als koopwoningen, ingebed in een gezonde leefomgeving met veel aandacht voor duurzaamheid en natuur.

Naast woningen worden ook voorzieningen gerealiseerd zoals winkels, horeca, scholen, gezondheidszorg en werkplekken, bedoeld voor zowel nieuwe als bestaande bewoners van Utrecht.
Het gebied is uitstekend bereikbaar dankzij diverse hoofdwegen en een directe aansluiting op de A2 en A12. Bovendien ligt er een sneltramhalte pal voor het object, wat zorgt voor een snelle verbinding met Utrecht Centraal Station.

BESCHIKBAARHEID
Het kantoorgebouw ‘K’ kent 3 verdiepingen en een (opslag) kelder. Voor de verhuur is ca. 3.819 m² v.v.o. kantoorruimte beschikbaar, verdeeld over drie verdiepingen.
Verhuur per verdiepingsvloer.

HUURPRIJS – Huidige staat

Kantoorruimte
• Souterrain: € 50,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• Begane grond: € 120,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• 1e verdieping: € 140,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• 2e verdieping: € 140,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw

HUURPRIJS – Casco behoud (conditiescore 3)

Kantoorruimte
• Souterrain: € 20,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• Begane grond: € 90,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• 1e verdieping: € 110,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw
• 2e verdieping: € 110,00 per m² per jaar, te vermeerderen met btw

Verhuur in casco staat
Verhuurder zorgt dat het gebouw alleen ‘wind en waterdicht’ is en dus alleen strikt noodzakelijk onderhoud uitvoert aan gevel en dak, dit met het oog op toekomstige herontwikkeling. Huurder is zelf verantwoordelijk voor verdere afwerking, inrichting, dagelijks en planmatig onderhoud ed. van het gehuurde. Het gebouw wordt afgesloten van stadsverwarming; Huurder dient zelf zorg te dragen voor verwarming. De kosten dekkende huurprijs in regime 2 (verhuur in casco staat) is hierop gebaseerd

Parkeerplaatsen
Huurder kan uitsluitend gebruik maken van de parkeer- terreinen aan de Europalaan en Koningin Wilhelminalaan die deel uitmaken van het OPG-terrein, zolang de situatie door herontwikkeling van het gebied dit toelaat (uitsluitend ter beoordeling Verhuurder). Voor het gebruik van het parkeerterrein wordt geen huurprijs berekend. Zodra de bouwwerkzaamheden voor project Merwede beginnen zal er een nieuwe situatie ontstaan waarbij de parkeernorm wordt aangepast en er betaald parkeren wordt ingevoerd.

SERVICEKOSTEN
Regime 1 - Huidige staat (instandhouding gebouw): € 40,00 per m² per jaar excl. btw;
Regime 2 - Casco staat: € 40,00 per m² per jaar, excl btw.

Aanvulling regime 2: deze wordt ook afgesloten van stadsverwarming, maar dan plaatst de verhuurder koel en warmte bronnen in het gebouw.

HUUR REGIMES
Voor de verhuur van dit gebouw biedt de gemeente twee opties:
1. Verhuur als bedrijfsverzamelgebouw, gericht op bij voorkeur maatschappelijke en creatieve dienstverlening;
2. Casco verhuur met alleen basisvoorzieningen, gericht op bij voorkeur maatschappelijke en creatieve dienstverlening.

OPLEVERINGSNIVEAU
Het opleveringsniveau van deze kantoorruimte is casco staat, met alleen de basisvoorzieningen.
Door de toekomstige herontwikkeling betreft dit een tijdelijke verhuursituatie met de daarbij behorende uitgangspunten.

HUURTERMIJN
Minimaal 2 (twee) jaar en maximaal 3 optieperiodes van 1 jaar, totaal een huurtermijn van 5 (vijf) jaar.

HUURINGANGSDATUM
Nader te bepalen afhankelijk van het gereedkomen van het pand na de benodigde aanpassingen. Gemeente gaat nu uit van 1 februari 2026.

AANVAARDING
In overleg beschikbaar.

ENERGIELABEL
Het kantoorgebouw is voorzien van een Energielabel D.

ZEKERHEIDSSTELLING
Een bankgarantie, model ROZ 2018, of waarborgsom ter grootte van drie maanden huurpenningen en servicekosten, te vermeerderen met omzetbelasting.

BTW-HEFFING
Uitgangspunt is BTW-belaste verhuur. Derhalve dient bovengenoemd bedrag te worden vermeerderd met het van toepassing zijnde BTW-percentage. Indien huurder niet aan het 90% criterium voldoet, is van rechtswege sprake van omzetbelasting vrijgestelde verhuur. Alsdan wordt de overeengekomen kale huurprijs, exclusief omzetbelasting, zodanig verhoogd dat het voor verhuurder ontstane nadeel wordt gecompenseerd.

BTW COMPENSATIE
Indien niet geopteerd kan worden voor een met BTW belaste huurprijs wordt de huurprijs ter compensatie van het financiële nadeel dat gemeente hierdoor lijdt bij regime 1 verhoogd met ca. 19,6% en bij regime 2 met ca 17,4%.

HUURBETALING
De huur en het voorschot servicekosten, te vermeerderen met omzetbelasting, per maand vooruit.

HUUROVEREENKOMST
De op te stellen huurovereenkomst is conform de overeenkomst die door de Raad voor Onroerende Zaken in februari 2025 is vastgesteld en zoals gehanteerd wordt door de Nederlandse Vereniging van Makelaars NVM met de bijbehorende Algemene Bepalingen.

HUURPRIJSHERZIENING
Jaarlijks, voor het eerst 1 (één) jaar na huuringangsdatum, op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens het consumentenprijsindexcijfer (CPI), reeks voor alle huishoudens (2015 = 100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

BEOORDELING EN WIJZE VAN BEOORDELING
Voor de verhuur van dit gebouw geldt een beoordelingscriteria en beoordeling door een selectieteam. Dit betreft een openbare inschrijving en de inschrijvingen worden beoordeeld op basis van vier criteria, waarbij punten worden toegekend. De inschrijver die per criterium als beste wordt beoordeeld, krijgt daarmee het maximale aantal punten. De scores worden vergeleken en de inschrijver met het hoogste puntentotaal heeft daarmee de meest kans tot selectie. Bij gelijke scores, telt de score op "Plan van aanpak" als doorslaggevend.
De volledige selectieleidraad met gedetailleerde criteria en toelichtingen kan op aanvraag worden gedeeld.

BEOORDELINGSCRITERIA
Om de beste bieding te bepalen worden beoordelingscriteria gehanteerd. Aan ieder te beoordelen beoordelingscriterium kennen we punten toe. Wordt een inschrijver voor een bepaald criterium als beste beoordeeld, dan krijgt deze inschrijver voor het desbetreffende criterium het maximale aantal punten. De rest krijgt voor hetzelfde criterium een daaraan gerelateerd aantal punten. Per criterium geeft u een onderbouwing van uw plan. De criteria worden op de website van Makelpunt verder toegelicht.

PLANNING
De planning van de procedure is als volgt:
- 12 september 2025 > start selectieprocedure
- 22 september 2025 > uiterste datum stellen van vragen
- 26 september 2025 > beschikbaar stellen antwoorden op gestelde vragen
- 7 oktober 2025 > uiterste datum voor indienen gevraagde informatie / inschrijven
- 14 oktober 2025 > presentatie / gesprek van de plannen van aanpak aan selectiecommissie
- 21 oktober 2025 > streefdatum voor verzenden brieven
- 10 november 2025 > einde bezwaartermijn (minimaal 20 dagen)

De gemeente behoudt zich het recht voor om de aangegeven tijdsplanning te wijzigen. Als de planning verandert, informeren we alle betrokkenen. Inschrijvers kunnen geen rechten ontlenen aan deze beoogde planning.

SELECTIELEIDRAAD MET BEOORDELINGSCRITERIA
Bent u geïnteresseerd en wenst u de selectieleidraad met daarin de beoordelingscriterium en planning te ontvangen, ga naar

De selectieprocedure is begonnen door de selectieleidraad te publiceren op de volgende websites:
• Het Makelpunt van de gemeente Utrecht
• Website van Vastgoedaanbod Utrecht;
• Website van makelaar CBRE;

INDIENEN BIEDING
Inschrijven voor de selectieprocedure vindt plaats door de inschrijving bij de gemeente in te dienen.

De gevraagde inschrijving bestaat uit:
a. Het ondertekende inschrijfformulier, waarin u onvoorwaardelijk akkoord gaat met de eisen;
b. Uw ondernemingsplan (inclusief financiële verantwoording), met een lengte van maximaal 6 x A4;

U kunt de gevraagde informatie uitsluitend indienen door deze per e-mail te sturen naar tot en met 26 september 2025.
Na deze datum en dit tijdstip is het niet langer mogelijk om de gevraagde informatie te verzenden en is het derhalve niet meer mogelijk in te schrijven. Het op tijd verzenden van de gevraagde informatie is geheel uw eigen verantwoordelijkheid, begin da

Kenmerken

Overdracht

Huurprijs
Huurprijs op aanvraag
Servicekosten
€ 40 per vierkante meter per jaar (21% BTW van toepassing)
Aangeboden sinds
Status
Beschikbaar
Aanvaarding
In overleg

Bouw

Hoofdfunctie
Kantoor
Soort bouw
Bestaande bouw
Bouwjaar
1964

Oppervlakten

Oppervlakte
3.819 m²

Indeling

Aantal bouwlagen
3 bouwlagen
Voorzieningen
Topkoeling, te openen ramen, kabelgoten, systeemplafond, toilet, pantry en verwarming

Energie

Energielabel
D

Omgeving

Ligging
Bedrijventerrein
Bereikbaarheid
NS Intercitystation op 1500 m tot 2000 m en snelwegafrit op 2000 m tot 3000 m

Kaart

Kaart laden...

Kadastrale grens Bebouwing

Reistijd

Krijg inzicht in de bereikbaarheid van dit object vanuit bijvoorbeeld een openbaar vervoer station of vanuit een adres.

Europalaan 2

Huurprijs op aanvraag